Sprzęgła hydrokinetyczne — jakie objawy uszkodzenia?

Sprzęgła hydrokinetyczne — jakie objawy uszkodzenia?

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów stosowany jest konwerter momentu obrotowego, który do działania wykorzystuje ruch cieczy. Może to być emulsja, woda lub (najczęściej spotykany) olej przekładniowy. W przekładniach hydrokinetycznych w przeciwieństwie do pojazdów z manualną skrzynią nie ma zużywających się okładzin ciernych, dzięki czemu sprzęgła tzw. automatów cechuje niezawodność. Sprawdź, jak wygląda regeneracja uszkodzonego konwertera. 

Jak zbudowane jest sprzęgło hydrokinetyczne?

W samochodach z automatyczną skrzynią biegów widoczny dla kierowcy jest jedynie pedał gazu oraz hamulca. Nie oznacza to jednak, że tego typu pojazdy nie posiadają sprzęgła. W tzw. automatach zastosowano przekładnię hydrokinetyczną, wykorzystującą ruch cieczy w celu przeniesienia energii kinetycznej. Podzespół składa się z pompy (elementu aktywnego), która wprawia w ruch płyn hydrauliczny, oraz turbiny (elementu biernego), odpowiadającej za odbiór i zamianę energii kinetycznej w mechaniczną, a następnie przeniesienie jej bezpośrednio do skrzyni biegów. 

Kiedy udać się do mechanika?

Mimo iż konwertery momentu obrotowego w skrzyniach automatycznych charakteryzują się dużą wytrzymałością, to również mogą ulec uszkodzeniom, a ich podzespoły — zużyciu. Gdy kierowca słyszy niepokojące dźwięki wydobywające się ze skrzyni lub odczuwa wibracje czy szarpnięcia podczas ruszania i przyspieszania powinien udać się do zakładu mechanicznego, aby sprawdzić stan przekładni. Ponadto istnieje podejrzenie, że sprzęgła hydrokinetyczne nie działają prawidłowo, gdy występują takie objawy jak m.in. zmniejszone osiągi, zwiększone zużycie paliwa, trudność w płynnej zmianie biegów oraz możliwość ruszania z miejsca wyłącznie na wysokich obrotach silnika.

Na czym polega regeneracja konwertera hydrokinetycznego?

Właściciele pojazdów z automatyczną skrzynią biegów przy zużyciu lub awarii przekładni mają do wyboru dwie opcje. Pierwsza to oczywiście zakup nowego komponentu i wymiana niedziałającego podzespołu. Kierowcy muszą jednak liczyć się z niemałym kosztem, sięgającym nawet kilku tysięcy złotych. Drugie rozwiązanie to skorzystanie z usługi regeneracji sprzęgła, polegającej na przecięciu obudowy konwertera, wyczyszczeniu i sprawdzeniu wszystkich elementów wraz z wymianą uszkodzonych na nowe. Następnie całość zostaje zespawana i poddana testom szczelności oraz wytrzymałości.