Sprzęgła hydrokinetyczna — budowa i zasady działania
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów stosowany jest konwerter momentu obrotowego, który podczas przenoszenia napędu wykorzystuje zjawisko bezwładności cieczy. Klasyczne sprzęgło cierne jest montowane wyłącznie w pojazdach z manualną, półautomatyczną oraz sekwencyjną skrzynią biegów. Z kolei w automatach można znaleźć (niewidoczną dla kierowcy) przekładnię hydrokinetyczną. Sprawdź, jak działa oraz z jakich elementów składa się tzw. zmiennik momentu.
Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne?
Konwerter w automatach składa się z pompy, która jako element czynny w połączeniu z wałem korbowym silnika wprawia w ruch ciecz (najczęściej jest to emulsja, woda lub olej przekładniowy). Następnie wirnik pompy powoduje, że stosowany płyn hydrauliczny zaczyna wirować, doprowadzając do obrotu łopatek turbiny (tzw. elementu biernego). Wśród najważniejszych zalet przekładni hydrokinetycznych można wymienić m.in. płynność działania oraz brak szarpnięć czy ryzyka nagłego zgaszenia silnika podczas zmiany biegów. Z kolei wadą tego typu rozwiązań może być zwiększone zużycie paliwa (ze względu na większe opory hydrodynamiczne).
Jakie są najczęstsze objawy uszkodzenia konwertera momentu obrotowego?
Kierowcy powinni uważnie wsłuchiwać się w odgłosy wydobywające się spod maski użytkowanego samochodu, aby móc jak najszybciej zareagować w razie zaistniałej awarii. Im szybsza reakcja, tym niższe koszty naprawy uszkodzonej części pojazdu. Jeśli chodzi o sprzęgła hydrokinetyczne, najczęściej ich zużycie objawia się poprzez:
- trudności w płynnej zmianie biegów,
- spadek osiągów,
- szarpnięcia podczas ruszania oraz przyspieszania,
- niepokojące dźwięki wydobywające się z okolicy skrzyni biegów (m.in. trzaskanie, skrzypienie),
- możliwość ruszania z miejsca wyłącznie na wysokich obrotach,
- znaczny wzrost zużycia paliwa.
Gdzie kupić przekładnię hydrokinetyczną?
Zużyty lub uszkodzony konwerter należy w krótkim czasie wymienić, aby samochód działał sprawnie, a jazda nie stanowiła zagrożenia dla kierowcy. Właściciele tzw. automatów mogą zdecydować się na zakup nowej skrzyni (koszt to kilka tysięcy złotych — ostateczna cena zależy od marki pojazdu) lub skorzystać z oferty firm zajmujących się regeneracją przekładni. Taka alternatywa jest znacznie tańsza. Naprawa konwertera polega na rozcięciu obudowy i wymianie wszystkich zużytych części.